Hipertext i temporalitat

Mentre anem fent proves amb l’extracció de freqüències des de l’eina ArtConc, ens endinsem en les diverses lectures que ens fan reflexionar sobre tot allò que representa el concepte d’hipertext.

Derrick de Kerckhove (1), entre d’altres aspectes, esmenta la relació de l’hipertext amb l’espai i el temps. En aquest post ens centrarem en el concepte “temps“. I és que el temps, en l’entorn d’Internet s’expandeix, no s’entén pròpiament com a lineal. En publicar un text, hem de tenir en compte que potser serà llegit immediatament o potser al cap de molt de temps. Emissor i receptor es mouen en una nova dimensió temporal, el que Kerckhove anomena “‘tiempo real no lineal’ o ‘expandido’. Quin context hem de tenir en compte en l’entorn  virtual? Cal tenir en compte que una publicació virtual es pot llegir a qualsevol part del planeta, emissor i receptor no tenen perquè coincidir. Ens demanem fins a quin punt aquest aspecte afecta la forma com es redacten els textos. L’ús dels temps verbals ha de tenir en compte aquesta nova dimensió temporal perquè les regles del joc en són unes altres, diferents d’una conversa cara a cara o d’una conversa telefònica. Per exemple, per tal que un text no esdevingui de seguida obsolet, tendim a defugir la temporalitat. A més, el text que resseguim tampoc és “lineal”. Si fem servir enllaços també podem saltar d’una informació a una altra, anar i tornar al mateix lloc i navegar o “surfejar”, com es diu en anglès (per això hem afegit en aquest post alguns enllaços). Com indica Kerckhove, doncs, la forma temporal esdeve esfèrica.

……………………………………

(1) Derrick de Kerckhove (1999). Inteligencias en conexión. Hacia una sociedad de la Web. Barcelona. Gedisa. Segunda parte: hipertextualidad, pp. 111-129

Imatge: http://windows.mercenie.com/wp-content/uploads/sites/5/2013/02/Update-Windows-Time-From-Internet.jpg

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s