“El navegant llegeix encara?”

Aquesta és una qüestió que es planteja el semiòleg  Christian Vandendorpe (1) en relació amb la nova forma de lectura davant un text en pantalla on predominen els enllaços. Sovint s’esmenta que resulta difícil retenir els continguts que llegim en pantalla. És potser que els nostres esquemes mentals, que s’han format en base a la lectura en paper, es traslladen a la pantalla?

La nova dimensió que comporta l’hipertext no solament té en compte el text en si mateix sinó també la navegació. I és que quan es crea una pàgina, un node, cal tenir en compte com s’estructura la navegació. Una bona estructuració facilita la navegació i enriqueix el text en si mateix. Aquest plantejament no existeix de la mateixa manera en un text imprès, la forma d’organització n’és una altra. En conseqüència, aquest factor ha d’afectar la manera com llegim.

Quan llegim un text imprès, el contingut ens pot suggerir qüestions noves, ens pot crear curiositat, se’ns en pot anar el cap cap a un altre lloc, podem fer anotacions al marge, podem abandonar la lectura … Quan som davant un text en pantalla amb enllaços hipertextuals tenim al davant el factor immediatesa i se’ns obre una gran multiplicitat de vies de coneixement. Autor-lector esdevenen protagonistes i, al mateix, temps es desdibuixa el seu rol clàssic.

……………………………….

(1) Campàs, J. Escriptures hipertextuals.  Aprendre a llegir i escriure a la Galàxia Internet. (pàg. 63)

Imatge: http://gestiocultural.blogs.uoc.edu/files/2013/09/Imatge-Scriptorium.jpg

 

 

Un comentari

  1. Benvolguda,

    Bon dia!, és interessant el tema que planteges. Personalment crec que també existeix una diferència entre entendre un text i/o informació i comprendre-la. Les noves estructures multimèdia ens ajuden a entendre a través de noves eines que amplien i especifiquen conceptes concrets, per tal que un mateix les comprengui. De ben cert que aquests sistemes han de ser ben estructurats, per tal de facilitar el procés de comprensió al mateix lector. Tot i que aquest, paral·lelament, cercarà les fonts d’informació que més s’adeqüin a la seva realitat.
    En la societat contemporània occidental, les noves eines i instruments de comunicació, estan creant un llenguatge més codificat, on la imatge i el so es comprenen igual que la paraula. Per tant, estem reinventant les formes de representació d’un text i/o informació. Durant aquest procés de transformació, l’estructura del pensament humà també varia i la capacitat d’enllaçar conceptes pren protagonisme, en contraposició a l’estructura lineal cartesiana.
    Per tant, ja que estem reinventant aquesta estructura, cal establir-ne una pròpia que ens permeti consolidar un discurs coherent.

    Per acabar, crec que és important mantenir les formes directes d’interacció entre les persones, ja que amb les noves aplicacions de comunicació i xarxes socials, la informació i/o textos són malinterpretats. La majoria de persones necessitem escoltar un missatge per, a través del to i la modulació amb què l’emissor ens ho transmet, interpretar-lo.
    Com fem servir aquestes eines? Elles ens han facilitat múltiples possibilitats per viure en l’actual sistema on la immediatesa és el punt clau, però dutes a la quotidianitat han revolucionat les interaccions entre persones.
    El seu ús com a filtre de comunicació amb una altra persona, en comptes de fer-lo servir per arribar a interactuar-hi directament. Personalment crec que aquestes eines ens poden ajudar a potenciar les múltiples formes d’expressió que tenim com a ésser humans.
    Fer-les servir com a eines que ens ajudin a trobar-nos per comunicar-nos, en comptes d’acabar-nos comunicant exclusivament a través d’elles.

    Seguim!,

    Marta.

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s