Noves categories en l’era hipertextual: lectoautors

És ben cert que l’escenari que proporciona el context d’Internet està configurant els rols tradicionals de l’autor i del lector. Si abans els límits eren més aviat definits, el nou context fa que aquests límits siguin borrosos i, a més, s’entrecreuen aspectes característics de la transmissió oral i de l’escrita. El suport digital permet que el lector participi de forma activa perquè té l’opció d’escollir i de transformar allò que està escrit.

La interconnexió en xarxa permet una gran interconnectivitat, que pot ser de diversos tipus (1): selectiva, quan el receptor només selecciona entre diverses opcions; transformativa, quan hi ha l’opció de seleccionar i canvia la narració, les accions, els temps; i la constructiva, quan es permet construir noves propostes. I. Moreno (2) ens posa l’exemple del videojoc Zoo Tycoon, on el lectoautor crea i gestiona un zoològic. És en l’opció constructiva on el lectoatuor participa de manera més activa i interconnectada. És força habitual que moltes aplicacions es queden només en la interconnectivitat selectiva i no tant en la constructiva.

I és que no hem d’oblidar que nosaltres som hipertextuals, organitzem el pensament en base a nodes i interconnexions, la nostra ment no està estructurada de forma lineal: la ment és flexible, analítica. Té la capacitat de redefinir processos complexos. L’escriptura interactiva implica posar en marxa tots els factors creatius de què disposa la nostra ment, tot fent servir justament la manera com funciona el nostre pensament.

I. Moreno fa notar que tant els autors com els lectoautors no tenen perquè ser tecnòlegs però han de conèixer com és la narrativa hipèrmèdia. Val a dir que l’evolució de moltes aplicacions per a diferents dispositius mòbils avancen en aquesta línia. Cada cop més, per expressar-nos mitjançant les noves tecnologies, no cal que en siguem coneixedors (de seguida aprenem a fer servir aplicacions de missatgeria tant populars com Whatsapp per comunicar-nos). La tecnologia va en la direcció que aprenem a utilitzar els recursos hipermèdia amb intuïció, centrant-nos en les immenses possibilitats dels nous suports digitals.

…………………………….

(1) (2) Moreno, I. (2008). “Escritura hipermedia y lectoautores”. A: Virgilio Tortosa (ed) (2008). Escrituras digitales. Tecnologías de la creación en la era virtual. Alicante. Publicaciones Universidad de Alicante.

Imatge: http://digital-literature.org/wp-content/uploads/2015/11/elit-760×360.jpg

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s